tisdag 30 mars 2010

Judith Butler

Såg på dokumentären om Judith Butler. Jag var inte sedan tidigare bekant med henne annat än vad Sarah Coakley skriver i sin artikel. I Coakleys artikel, som jag annars tyckte om, reagerade jag på att hon använde ordet "lesbisk" på ett nedsättande sätt om Butler. Jag visste inte tidigare att Butler var lesbisk, och jag vet inte heller hur relevant jag tycker att den informationen är. Jag kände då när jag läste Coakley att det var överflödigt att kategorisera Butler på det sättet. Om hon varit heterosexuell, hade det då poängterats av Coakley? Knappast.

Butler berättar i dokumentären om sina tankar kring genus (gender) och mycket utgående från två böcker "Gender trouble" och "Undoing gender". Butler säger att hon är lesbisk, jude, amerikan, alla dessa kategorier, men att man inte kan säga vilken som kommer först. Hon vill egentligen inte stoppa in sig själv i något genusfack. Hon menar att vårt genus (idag har jag förstått att man på svenska ofta igen föredrar att tala om kön, då genusbegreppet inget annat blivit än ett nytt sätt att säga kön. Uppdelningen i socialt konstruerat kön och biologiskt kön verkar vara förlegad. Den är ju lika binär som uppdelningen man-kvinna...) dels gör (do) oss, men också begränsar (undo) oss. Butler talar om performativitet, görande och roller. Hon vill inte klassificera sig själv, men säger samtidigt att hon inte vill transcendera genus. Någon av hennes kritiker hade sagt att hon skrev som om hon var utan underliv. Detta avfärdar Butler. Jag antar att Butler nog är rätt präglad av det faktum att hon tenderar att förälska sig i kvinnor. Hon berättar om sitt sexuella uppvaknande i tonåren och hur hon nog hört ordet "homosexuell" men alltid förknippat det med en medicinsk sfär, en diagnos som läkare ger sina patienter. När det sedan började gå upp för henne att hennes passion för vissa personer (som råkade vara unga flickor) kunde kallas homosexualitet och att hon var lesbisk, blev hon rädd och förfärad. Var det detta hennes passion var? Hon kände samhällets stigma på sig. Detta är givetvis inte trevligt. Alla borde ha rätt att känna glädje i sin kärlek och sexualitet, oberoende mot vem den är riktad. Butler vill nu övervinna genus som en begränsande kategori. Inget fel med det. Coakley påpekar dock att Butler gör detta utgående från genusbinäriteten. Visst, det kan tyckas motsägelsefullt att försöka transcendera (även om Butler säger att hon inte vill det. Jag är dock inte säker på om hon menar sig själv, eller generellt) genus genom att använda just dess kategorier. Butler talar om klänningar och byxor som symboler för genus"fällan". Binärt och laddat med så mycket. Alla förstår nog vad hon menar. När man talar använder man ofta kategorier för att förenkla samtalet och göra omvärlden begriplig. Kanske man måste göra på samma sätt för att komma någonstans i genusfrågor.

3 kommentarer:

  1. Jag har inte texten framför mig, men varför uppfattar du att hon använde ordet lesbisk nedsättande? Det motsvarar inte min uppfattning om Coakley...

    SvaraRadera
  2. Jag har läst både Coakleys artikel i kursboken där hon granskar Butlers tankar samt tittat på alla sex delar av Paul Zejdermans dokument om Butler på YouTube, men antagligen dessa var inte samma källor som Jana har granskat för min uppfattning om Butler, hennes betoning av sin egen sexualitet och Coakleys attityd mot Butler är någorlunda motsatt till Janas.

    Dessutom avslöjar t.ex. finska wikipedia "Butler on kertonut olevansa lesbo ja feministi; hänen avoimuuttaan seksuaalisuudestaan voidaan pitää myös poliittisena valintana."

    Jag vet inte heller vad detta har med själva saken att göra, men det är nog tydligt att det är hon själv som vill betona sin egen sexualitet för något skäl, inte t.ex. Coakley, Zejderman eller Sundén ;).

    SvaraRadera
  3. Som jag ser det för Butler fram sin egen sexualitet för att hon vill göra klart för andra att utifrån hennes sätt att se på saken så har sexualiteten en stor betydelse. Usch då, det här låter nu som om jag skulle försöka göra det helt onödigt övertydligt, men en poäng i feministisk ideologi är ju just att synliggöra underliggande maktstrukturer. Frågan blir då om sexualitet är en form av makt? I alla fall så, att om den som har tolkningsföreträde och inte "öppet" redovisar vad som påverkar honom/henne så har vi svårare att granska vilken berättelse i bakgrunden som lett till att slutsatsen blev det den blev. Jag avser inte här nu enbart sexuell läggning, för det har kanske mindre betydelse än man kanske kan tro, utan mera i form av "gender" eller socialt och kulturellt genus.

    SvaraRadera